Thor Syrdal begynte på Stahl i Bergen som lærling og kom rett inn i streiken i 74.
Vi ble dratt rett opp på fagforeningskontoret og ble der medlemmer, sier han. Thor husker at han ble imponert av Terje Skog som var flink til å fortelle om hva som skjedde på en god og fornuftig måte.
-Vi var jo bare unge som tenkte på å drikke øl og hvor mye øl vi fikk for lønningen. Lønninga var jo ikke så god den gangen, forteller Thor med et smil.
Fin læretid i Stahl
På Stahl hadde jeg en veldig god opplæring. Jeg fikk en måned på verkstedet i Bergen. Her fikk jeg koble opp apparatskapet og være med å lage heisstolen til prøveanlegget. Vi ansatte ble hentet og kjørt til jobb med en liten buss. Jeg bodde da hos en familie til en tegner på Stahl i den tiden jeg var i Bergen. Jeg tok prøva i 1976, og dro så i militæret.
Trives på jobben
Etter militæret var jeg på jakt etter leilighet og Thyssen hjalp meg. De satt inn en stor annonse i avisen, så da kunne jeg nærmest velge og vrake i tilbud. Jeg fikk også 30 000,- i rentefritt lån, kan Thor fortelle. Thorbjørn Endrerud, senior på Thyssen, var en veldig sosial sjef som tok vare på sine ansatte. Så det ble til at jeg begynte der. Der jobbet jeg fra 1977 og frem til jeg begynte hos Schindler i 2005.
Jeg trives på jobben og har blitt 63 år, og har tenkt til å jobbe noen år til. Men ikke til jeg blir 70, legger han til. Det er veldig dyktige folk på Schindler, greie kolleger som man kan ringe når som helst om man står fast. Jeg har også god kontakt med tidligere kolleger fra Thyssen.
Tempo
Mange har kanskje sett bilder av Thor, og da er det gjerne på en Tempo-sykkel.
-Kona sier jeg ser ut som en forvokst gubbe på sykkel, ler Thor. Bikkja er med nesten hver gang. Når den ser jakka skjønner den at vi skal på tur med en gang. Jeg har allerede kjørt 150 km med hund hittil i år. Det har jo vært så fint vær.
Jeg har noen mopeder. Kjøper inn deler og fikser opp. Har en Tempo Corvette 290 De-lux. Hvor De-lux er på grunn av vindskjermen. Også en Tempo Trigger som jeg har hatt siden jeg var 15 år, begge er 1967-modell.
Triggeren gjør 80 og den andre 50 km/t. De har ikke bremser til å gå fortere. Glemte å si at jeg også hadde en Honda CB 100, som jeg solgte nylig. Var litt impulskjøp. Ønsket meg alltid den i ungdommen og fikk ikke engang prøvekjørt en den gangen.
Vi var tre stykker som stiftet Tigerstaden Tempoklubb i 2008. Jeg kjører alltid først som treffleder. Om noen kjører forbi må de kjøpe en flaske Bache Gabrielsen. Det etter en hendelse hvor noen trodde de kunne ruta. Alt ble feil og vi ble delt i tre grupper. Vi er rundt 25-50 personer når vi er på treff. Er det 50 så er det veldig bra. Vi er rundt 60 medlemmer i Oslo. Tempoklubben i Norge er den største veteranklubben i Norge med rundt 6000 medlemmer.
Garasjen og kjelleren er full av deler. Deler til Tempo er greit å få tak i om man følger med litt. Har to førkrigsmodeller fra 1938, en tohjuling og en trehjuling. Lager også litt Tempo-nips. Må ha litt å drive med, forteller den hyggelige heismontøren.
Jeg tar litt vakter på jobben og tar timene ut i fritid. Driver også med knivmaking og har en egen liten smie. Det tar veldig mye tid å lage en kniv, og om jeg skulle selge de så blir timelønna veldig dårlig.