I snart et år har Schindler kjempet for å innføre et system som automatisk skal gjøre det lettere å føre kostnader over på kunden. Montørene og klubben har lenge kjempet mot denne løsningen som i praksis innebærer at kunden blir dobbelfakturert. Det å ikke lure kunden ligger i ryggmargen vår, derfor er det viktig med åpenhet om hva kunden skal betale i kostnader og at han får det han er lovet.
Schindler har forsøkt å tvangsinnføre dette systemet uten å involvere montørene da de har protestert mot denne endringen. Denne saken gikk så langt at Schindler tok montørene til retten og nektet å utbetale lønn til montørene. Les mer her.
Dette systemet produserer automatisk et servicebesøk når man utfører en reparasjon. Vi har også fått høre at montører som ikke utfører et servicebesøk (kombinasjonsbesøk) har mottatt skriftlige advarsler fra bedriften for ordrenekt. Se hvordan kunden blir lurt her:
Om ikke dette var nok så pågikk det sosial dumping da Schindler nylig brukte utenlandske arbeidere på midlertidige kontrakter som ble betalt mindre enn om en hadde vært innleid, fra for eksempel andre siden av landet. Schindler har riktignok i ettertid valgt å likebehandle disse.
Om ikke de tillitsvalgte på bedriften hadde reagert på disse systemoppdateringene og krevd at utenlandske arbeidere skulle behandles som norske hadde ikke noe skjedd. Og nettopp på grunn at de tillitsvalgte har opptrådt som representanter for de ansatte, har de begynt å bli irriterende for ledelsen i Schindler. Forrige uke mottok klubblederen for arbeidslederne i Schindler oppsigelse. Årsaken var tydelig: de ønsket å kvitte seg med en brysom tillitsvalgt som hele tiden ikke har vært redd for å si ifra. Bedriften mente han var illojal og at han måtte fjernes. Denne uken var det tillitsvalgte blant montørene som skulle fjernes. Både hovedtillitsvalgt og nestleder i klubben har nå mottatt innkalling til drøftelsesmøte med avskjed som mulig utfall. Også disse tillitsvalgte har som talerør for de ansatte vært brysomme mot ledelsen og sagt ifra når det var nødvendig. Nå skal de fjernes.
Med andre ord har dette firmaet, som lenge har vært godt respektert i Norge, utspilt sin rolle. Schindler respekterer ikke de ansatte, bedriver sosial dumping, bryter inngåtte avtaler og sparker enhver tillitsvalgt som sier ifra.
Hadde jeg hatt Schindler som heisfirma, eller Schvindler som vi kaller dem, ville jeg byttet. Sjekk ut www.velgheisbedrift.no for bedre alternativer enn en bedrift som overkjører de ansatte, og som bevisst ønsker å lure deg som kunde.