Produktet til Safeline inneholder en enhet som du setter på stoltaket som heter Lyra, den er litt tilsvarende produkter som for eksempel kuben til Schindler. Portalen vi logger oss inn på for å få tilgang til dataene heter Orion. Safeline sin løsning kan også kobles til deres egne produkter som Thor-styringen og heisalarmer som har fått riktig maskinvare. Men dette har ikke vi prøvd enda.
Vår enhet står på heisen ved kurssenteret i Per Krohgsvei, og jeg har vært med på webinarer med Safeline for å få mer informasjon. Kone og Schindler har jeg fått informasjon om via internett og ved forelesninger på blant annet Interlift (Stor heismesse i Tyskland, red.anm.).
Jeg tenkte jeg skulle dele mine tanker om utviklingen som har skjedd, og litt om mulighetene videre. Jeg ser at de store firmaene har en plan, og at de andre leverandørene prøver å fange sin del av markedet. Det som har gått opp for meg etter sommeren er at tredjeparts leverandører ikke nødvendigvis er konkurrenter til de store konsernene, men det kan være gode grunner til å ha begge løsningene montert på heisen.
Safeline sin løsning er ganske enkel. Den kan settes på stoltaket, koble til strøm og ferdig med det. Du kan også koble til dørsensorer, men siden vår heis ikke har innerdør er det litt vanskelig. Det betyr at Lyra er enkel å installere, men også litt begrenset i det den samler inn.
Hvis du tar en titt på grafene, så kan du se følgende data:
-Hastighet opp og ned.
-Akselerasjon.
-Antall stopp med registrering av alle etasjer og tidspunkt.
-Vibrasjoner med frekvens og styrke.
Vi får ingen tilbakemelding fra heisens styring eller komponenter. Det betyr at den er begrenset i mye større grad en konsernene sine løsninger når det kommer til varsling om feil. Antageligvis også mer begrenset i det å lære seg når det er en fare for at en feil inntreffer. Men da jeg registrerte meg fikk jeg valgmulighet om jeg ville bli varslet om feil og uplanlagte heisstans. Jeg antar at det i tillegg er en AI som driver med analyse hos Safeline. Vi får se hvordan dette utvikler seg. Vår heis er jo ikke verdens beste, så den har en del stopp og feil. (AI = Artificial Intelligence = kunstig intelligens)
Safeline markedsfører produktet sitt mer som en monitoring og overvåkningstjeneste. Det gir mening for meg at heiseier kjøper Safeline sin løsning for å se status på alle heisene hen har. Dersom heiseier har konsulenter eller andre som hjelper til med heisene, så kan de gis tilgang til eller dataene kan deles med dem slik at man kan vurdere statusen på heisene. Ut ifra dette kan man se om det er nødvendig å gjøre tiltak.
Heisen ved HBU er også et godt eksempel på at slik overvåkning kan gi relevant data. Det jeg har sett er at når det er selskap i nabolokalet, «Utsikten», så er antall turer for heisen opp mot 500 per dag. Mens ved en vanlig arbeidsdag uten selskap, så går derimot heisen 60-100 turer. Inntil nylig var dette standard for denne heisen som er en hydraulisk vareheis med fire stopp. Dersom eieren av heisen hadde en slik enhet, så ville de forhåpentligvis se at her er bruken på heisen endret stort. Ut ifra disse opplysningene kunne de ha utvidet serviceintervallene og kanskje også oppgradert heisen. (Hvis eier av heisen leser dette, så burde dere ta dette som et hint om at det er på tide å gjøre en større oppgradering snart).
Når jeg har sett på løsningene til konsernene så er de litt annerledes. Ikke det at de ikke klarer å gjøre det samme som Safeline sin. Men konsernene prøver å selge eier av bygget en helhetlig løsning. Antagelig har de en god plan og har lært av måten Apple og Tesla driver butikk. Hvor de innlemmer tjenestene i produktet de selger, slik at kunden låser seg mer til det «universet» konsernene bygger opp. Disse løsningene har tilgang til heisens sensorer og de kan kontrollere heisens «bling» som lys og skjermer. Enkelte leverandører gir deg også tilgang til ting som byggets adgangssystem eller kontroll av for eksempel dører og porter i hele bygget. Håpet er nok på sikt å selge noe som er enkelt å bruke og som «bare virker» slik at kundene er villig til å betale litt mer. Eller det å kjøpe alle produkter fra et sted for å få noe som er enkelt og greit å bruke og ha service på.
Den andre delen av produktet er AI-en som analyserer det som skjer med heisen og vil endre måten servicen på heisen blir gjennomført. Her satser man nok på «all-inn»-kontrakter hvor man etter hvert begynner å selge service med garantert oppetid på heisen. AI-en vil hjelpe til med å bestemme hva som skal gjøres på servicebesøkene slik at heisen ikke stopper mellom servicebesøkene. Heisen skal også være i stand til å tilkalle en heismontør slik at man kan hindre at noe går galt med heisen hvis det skjer noe uforutsett.
Heiser vil nok fortsette å stoppe, men i mye mindre grad en tidligere. En del av produktet man selger er å holde kunden informert, slik at kunden vet hva som skjer med heisene sine. Vi får bare vente å se hvilke produkter kundene ønsker og hvordan de brukes. Det er nok noen løsninger som vil selge bedre enn andre, men om det får mye å si for heismontøren er for tidlig å si. Men at det kommer til å endre på hverdagen er helt sikkert. Jeg skal fortsette å følge med, og skrive mer om temaet når vi ser trender. Men om det tar ett år eller fem år vet jeg ikke. Slike ting tar stort sett lengre tid enn man tror, men denne utviklingen har skjedd raskere enn jeg trodde.