22. desember 2024

FDV – HVA HAR DET MED VEDLIKEHOLD Å GJØRE?

Utfører vi vedlikehold og periodiske tester slik det står i vedlikeholdsdelen av FDV dokumentasjonen på heisene våre? Dette er et spørsmål som begynte å dukke opp i hodet mitt etter å ha returnert hjem fra arbeid for KONE Marine i det store utland.

Når jeg ser tilbake på årene før min erfaring fra globalt arbeid og i tiden etter så er svaret nei. Et ganske så kontant nei. Jeg har ringt litt rundt til kamerater i bransjen og diskutert dette og inntrykket virker å stemme. Det er ingen rutine på å etterfølge periodiske tester slik FDV dokumentasjonen på alle nyere heiser anbefaler/krever. Den eneste bedriften som gjør det, er Schindler med sin 5 årskontroll. De har hvert femte år en meget omfattende kontroll på heisene og utfører alle slags sikkerhets- og funksjonstester, dokumenterer dette og kommer med anbefalinger til heiseier. Noen vil nok argumentere for at dette er litt overkill, og det kan godt hende. Men slik jeg ser det, er det mye bedre med overkill enn ingen som helst ting.

Servicemodulene de fleste av oss følger til daglig tar for seg visuelle inspeksjoner og testing av mekaniske innretninger. Dette må ikke forveksles med verifisering av funksjon. Når vi går igjennom moduler, gjør vi en viktig jobb og dette er nødvendig. Vi tester sikkerhetsbrytere, dører, kontrollerer wire og skiver, visuell kontroll på hastighetsbegrenser med mer. Vi kjenner at fangarmen går fint og ledig, ser på styresko og skifter batterier periodisk. Samme med buffere. Årene går og anlegget gjør jobben sin. Men det mangler en viktig faktor her: Periodisk testing og verifisering av utvalgte sikkerhetskomponenter.

Her sjekkes det om bremsearmene vandre fritt ut fra spolen.

Hvor i vedlikeholdsmodulene finner vi test av én og én bremsebakke, UCM, fanging på redusert hastighet, dokumentering av utløserhastighet på hastighetsbegrenser, buffertest på redusert hastighet med mer? Hvordan kan vi da vite at denne funksjonen fungerer? Å kjenne at fangarmen går løst og ledig er ikke det samme som å verifisere at heisen går på og kiles på fang. Å stikke en skrutrekker i bufferen er ikke det samme som å se at den tåler vekten av tom heisstol uten deformering eller at den sprekker (de fleste FDV tar for seg periodisk testing på redusert hastighet og uten last). Å dytte litt på bevegelige deler av hastighetsbegrenseren er ikke det sammen som å vite at den aktiveres etter merkeskiltets verdier. Friksjon over skiva slik at regulatorwire låses og drar på fangarmen er også et viktig element i «symfonien» av ting som skal skje for at en heis fanger ved havari på bæremidler.

Min personlige mening er at vi har hatt flaks hittil. Det har skjedd ulykker, men ingen som har fått oss alle til å tenke; bør vi kanskje se litt på dette? Og har det skjedd så er det flere faktorer som gjør at det blir hysjet ned. Det er meget synd for bransjen. Vi forstår alle at ingen ønsker at dette skal skje. Men jeg mener at vi må kunne stå skolerett og si at «Dette var ikke godt nok. Vi må lære av denne saken igjennom åpenhet og dialog.» når slikt skjer. Ja, referansen er til Ski sykehus. Jeg vil påstå at det er flaks at det ikke gikk verre enn det gjorde. Det skjedde en rekke feil som burde ha vært fanget opp i etterpåklokskapens ånd, men det må vi ta som en lærepenge. Dette kunne skjedd hvilken som helst bedrift. En sak jeg mener vil gjøre at vi fanger opp slikt før det skjer igjen er at vi kollektivt tar oss selv i nakken og begynner å følge det FDV dokumentasjonen krever av periodisk testing og verifisering av funksjoner. Det vil heve nivået vi jobber på og skape årvåkenhet. Vi behøver et lite spark i baken nå og gi oss med tankegangen om at det sikkert går fint. Det kan vi ikke vite uten at vi utfører tester og verifiserer funksjoner. Dessuten vil dokumentasjonsdelen av dette være til hjelp for oss selv, bedriften og eier av anlegget. 

Kameratene jeg har snakket med er meget dyktige fagfolk og har kontroll på sine saker. Det er ikke rutiner på denne typen vedlikehold og ettersyn, og de utfører slikt på eget initiativ. Og av det jeg hører så finner de avvik på avvik, retter opp i dette og har dokumentert at sikkerhet og funksjon er ivaretatt. Det er mangt et fangapparat som ikke har fanget ved test på redusert hastighet og mye annet som blir funnet. At individer gjør dette er supert, men at vi ikke har en struktur på det kollektivt gjør meg forfjamset. Når man snakker om dette med forskjellige mennesker og påpeker det så blir det tatt imot med blandede følelser. Noen mener at vi ikke har kapasitet til det, noen sier at det har vært forsøkt iverksatt før uten hell (hvor er gjennomføringskraften?) og noen er positive. For øyeblikket så utfører vi vedlikehold som jeg mener undergraver deler av FDV dokumentasjonen på våre egne heiser. Hvis vi skal slå oss på brystet og kunne snakke høyt om gleden av et helt stykke arbeid, så bør denne slags arbeid iverksettes raskt. Vi har kunnskapen, vi har kapasiteten, vi har lysten og ønsket til å utføre dette: Et helt stykke arbeid.

Emil Bariås
Emil Bariås
Bariås er heismontør og bidragsyter til redaksjonen.

Siste artikler

ÅRETS KLASSE PÅ STYRT OPPLÆRING

I september var årets klasse for styrt opplærling samlet ved senteret. Foreningen var som vanlig til stede for å fortelle om fagforeningen.

MITSUBISHI STYRKER SIN POSISJON I DET NORSKE HEISMARKEDET

I slutten av november kunngjorde Mitsubishi eide Motum AB at de overtok den norskeide heisbedriften ALT Heis AS.

KAMPEN FORTSETTER

Kampen fortsetter er tittelen på Jonas Bals sin frittstående oppfølger til boka Våre kamper – mot rasisme og fascisme 1865–1940.

Støtteuttalelse til Fagforbundets streik i NHO-bedrifter

Heismontørenes Fagforening uttrykker vår fulle støtte til de streikende i Frelsesarmeen og Blindeforbundet og virksomheter som driver innen blant annet asyl, bo- og omsorgstilbud, etter at det ble brudd i meklingen i tariffområdet NHO 453 natt til lørdag 2. november.
2,494FølgereLik
1,091FølgereFølg
46AbonnenterAbonnér
X