Når bygget står ferdig neste år skal det blant annet bestå av kontorer, en kirke, restauranter og selvfølgelig en skybar på byens tak. Helt i takt med det grønne skifte skal det være mulig å optimalisere energiforbruket med blant annet solceller og energibrønner i grunnen, og et felles operativsystem skal gi leietakerne smarte og fremtidsrettede løsninger.
Men det som er relevant å spørre om for en heismontør er hvem som skal levere heisene.
«Her skal det leveres til sammen sju Schindler 5500 heiser», forteller Lars-Erik Goa som er heismontør i Schindlers avdeling i Stavanger. Fem av heisene har 20 stopp medberegnet tre kjelleretasjer. Disse fem heisene som går i gruppe, har en hastighet på 2,5 m/s og skal betjenes med Schindlers destinasjonssystem Port. De to andre heisene går i den nedre bygningskonstruksjonen med henholdsvis fem og seks stopp.
En erfaren heismontør ville tenke at her blir det mye boring tatt i betraktning at sjaktene er av betong. Det hadde det kanskje blitt hvis ikke Lars-Erik og kollegaen hadde fått hjelp av Schindlers robotinstallasjonssystem. Schindler R.I.S.E. er en robot utviklet av Schindler for å utføre første installasjonstrinn av heismontasjen autonomt i høyhus, og som nå for første gang er på oppdrag i Norge.
«Vårt Schindler R.I.S.E-system kan ferdigstilles på et gulv – boring og montasje av ankerboltene som kreves for etasjedører, skillebjelker og veggbraketter – mye raskere enn konvensjonelle montasjemetoder. Et kamera er montert på plattformen for å tillate ekstern visning, men systemet fungerer uavhengig; ingen operatør er nødvendig. Når det er installert i heissjakten, fungerer den autonome Schindler R.I.S.E døgnet rundt til alle ankerbolter er montert. For kvalitetskontroll og støtte forblir en Schindler R.I.S.E-operatør på stedet så lenge montasjen varer», skriver det sveitsiske heiskonsernet selv på sine nettsider.
Med installasjonsroboten er montørene fritatt for de fysisk krevende, repeterende og tidkrevende oppgavene med å bore og sette ankerbolter.
Lars-Erik kan bekrefte at dette var svært tidsbesparende i en så høy sjakt uten ankerskinner. Dessuten sparte det kroppen for de helsemessige påkjenningene dette manuelle arbeidet har for muskel og skjellet med tanke på vibrasjoner, og ikke minst ble innånding av helsefarlig kvartstøv som finnes i betong minimalisert.
Siden dette innebar en ny montasjemetode, ble det hele tett fulgt opp av Henrik Smerud som er hovedverneombud i Schindler.