21. januar 2025

OTIS SKAL MODERNISERE HEISENE I EIFFELTÅRNET

Heiser sørger for at besøkende til det 330 meter høye ikoniske tårnet i den franske hovedstaden skal slippe å ta beina fatt opp de 1665 trappetrinnene til toppen.

Før åpningen av Eiffeltårnet i 1889 fikk ingeniørene i Otis oppgaven med å konstruere heisene til den nordlige og den sørlige pilaren for å frakte de besøkende til tårnets andre nivå. Dette uten at tårnets ikoniske silhuett ble ødelagt, skriver Otis på sine nettsider.

Dette skal ha vært ganske enkelt da pilarene var brede og rette. Utfordringen var å installere heiser til det andre nivået, på grunn av den skarpe kurvaturen. Her designet Otis sine ingeniører to store hydrauliske kabelheiser som gikk på skinner. 

På 80-tallet fikk Otis igjen det utfordrende oppdraget med å utforme heisen i tårnet hvor de måtte ta hensyn til tårnets helning og en vindstyrke på mer enn 25 m/s. Løsningen ble to Duolift-heiser med verdens lengste utendørsspenn i heiser på 160 meter. Hver heis består av to heisstoler som fungerer som motvekt til hverandre. Når den ene vognen går opp, kommer den andre ned.

Otis moderniserte Duolift-heisene i 2001. Nå har Otis igjen fått oppdraget med å modernisere heisene som har transportert besøkende i nesten 130 år, skriver Elevatorworld.

Foto: Pixabay

Det er i dag totalt ni heiser levert av Otis som er i drift i Eiffeltårnet. Dette innebærer to duplex-heiser, en privat heis for kunder til Jules Verne restauranten, en matheis, en plattformheis tilpasset rullestolbrukere og fire vareheiser.

Eiffeltårnet ble bygget mellom 1887 og 1889 og stod ferdig til Verdensutstillingen i 1889 som en hyllest til hundreårsdagen for den franske revolusjonen. 300 arbeidere klinket sammen 18 038 stykker av smijern ved bruk av 1 050 846 nagler. I alt ble det brukt ca. 7 000 tonn smijern. Totalvekten er 9 000 tonn. Eiffeltårnet er oppkalt etter sin konstruktør, ingeniøren Alexandre Gustave Eiffel. Eiffeltårnet hadde opprinnelig kun tillatelse til å stå i 20 år, men da tårnet viste seg å være verdifullt for telekommunikasjon, ble det stående. Eiffeltårnet var verdens høyeste byggverk frem til 1930, da det ble overgått av den 319 meter høye Chrysler-bygningen i New York. Kilde: Wikipedia.

Siste artikler

FRA KOKK, TIL HEIS, TIL PENSJONIST

Siden 2007 har han holdt orden på senteret på Karihaugen. Men nå synes den trivelige sekstiseksåringen at tiden er moden for å nyte livet som pensjonist.

Australsk fagforeningsknusing

På bakgrunn av anklager om korrupsjon og forbindelser til kriminelle nettverk har australske myndigheter satt CFMEU under statlig administrasjon, noe som har skapt stor uro blant fagforeningsmedlemmer og satt spørsmålstegn ved regjeringens respekt ovenfor uavhengig fagorganisering. Ved å fjerne hundrevis av ledere og innføre kontroll over foreningens beslutninger, hevder staten at den forsøker å rydde opp i foreningens interne utfordringer. Kritikere mener imidlertid at dette er et angrep på fagforeningsfriheten og en unødig innblanding som kan undergrave CFMEUs arbeid for å sikre rettferdige og trygge arbeidsforhold for sine medlemmer. Hva betyr dette for CFMEUs medlemmer, og hvilken effekt kan det ha på fagforeningens fremtidige kamp for arbeidernes rettigheter?

DE NYE TILTAKENE FOR Å FOREBYGGE INNÅNDING AV HELSEFARLIG KVARTSSTØV

Et halvt år er gått siden partene ble enige i årets tariffoppgjør om å kartlegge helserisikoen som er forbundet med innånding av helsefarlig kvartsstøv ved heismontasje.

ØNSKER BYGGHEIS SOM EGET LÆREFAG

Vi minnes fortsatt ulykken som fant sted på en byggeplass i Stockholm i 2023 – hvor fem bygningsarbeidere omkom da en byggeplassheis raste ned 20 meter.
2,493FølgereLik
1,095FølgereFølg
46AbonnenterAbonnér
X