Japanske Nippon Otis Elevator Company, som er datterselskapet til Otis Worldwide Corporation, har i samarbeid med robotleverandøren FIG Corporation integrert en servicerobot med en eksisterende Otis Gen2 heis. På denne måten kan roboten kalle til seg heisen med samhandling via en sky, og ta den til en angitt etasje for eksempel i forbindelse med postlevering. På denne måten frigjør man arbeidsoppgaver ved at de automatiseres, skriver Otis.
Også Hyundai Elevator har nylig avduket en robot som skal kunne benyttes til oppgaver som levering av mat, drikke og pakker, skriver Elevatorworld. I likhet med roboten som Hyundai lanserte i 2022 kommuniserer denne roboten direkte med byggets heiser. Ved hjelp av et kamera kombinert med AI – vurderer roboten antall personer i heisen for å finne ut om det er plass nok til at den kan komme inn i kupeen. Denne nye roboten skal kunne frakte med seg 16 kopper kaffe eller pakker som veier opp til 10 kg, og kjøre med en hastighet på opptil 1,2 m/s.
Helt nytt er ikke selvkjørende roboter som selv betjener heisene. Ved Akershus Universitetssykehus har roboter kjørt rundt i gangene og selvstendig tatt heisene som ble levert av Otis i 2009, for å levere klær, mat og medisinsk utsyr, skriver NRK.
Flere av de store heiskonsernene slik som Schindler, Kone og TKE har løsninger som gjør at roboter selvstendig kan forflytte seg mellom etasjene.