22. november 2024

Nytt fjes ved kurssenteret

Før sommeren søkte Heisbransjens Utdanningssenter etter en ny ansvarlig leder. Blant mange søkere falt valget på Steinar Andresen (58) fra Kløfta. Vi har i denne anledning tatt en prat med Steinar slik at vi kan bli bedre kjent med mannen som vi alle kommer til å se mer til i tiden fremover.

Med lang fartstid fra flybransjen, så er heisbransjen et nytt kapitel for Steinar. Men dette ser ikke ut til å stoppe han fra å oppdatere seg på ny kunnskap. Når redaksjonen ber om en prat er han med på en nymontasje for Kone, og han svarer velvillig på spørsmål fra redaksjonen.

Kan du fortelle litt om bakgrunnen din før du kom til oss i heisbransjen?

«Etter to år på yrkesskole, svakstrøm, begynte jeg på Luftforsvarets Tekniske Skolesenter», forteller Steinar. «Der gikk jeg to år teknisk fagskole – elektronikk, før jeg «konverterte» og ble flyteknikker. Når jeg var ferdig med skolen, gikk turen til Andøya, hvor jeg jobbet som flyteknikker på Orion-flyene. Etter noen år, ble jeg helikoptermaskinist på Bell-helikoptrene på Bardufoss. Arbeidsoppgavene var varierende, men jeg fungerte som navigatør og redningsmann, og tok meg av det tekniske på bakken. På slutten av 80-tallet fikk jeg jobb som teknisk instruktør for piloter i daværende Braathens SAFE. På den tiden var det forventet at pilotene skulle kunne de tekniske systemene godt. Dette har endret seg med årene etter som data har overtatt mye av kontrollen, dermed ble også undervisning mer rettet mot det operative, og mindre vekt på inngående teknisk kunnskap. De siste årene i Braathens var jeg sjefsinstruktør. I 2004 ble Braathens kjøpt opp av SAS, og jeg ble en del av SAS Flight Academy på Gardermoen. Jobben var å utvikle og holde kurs for SAS og andre kunder fra hele verden, samt følge opp og være ansvarlig for all dokumentasjon. I 2012 ble jeg spurt om å begynne i Norwegian som sjefsinstruktør og assisterende treningssjef. Jobben har da vært å administrere trening av piloter og kabinpersonale, følge opp regelverk og kontakt mot myndighetene.»

Hva blir din funksjon og oppgaver ved senteret fremover?

«Jeg er ansatt som ansvarlig leder ved HBU, og skal være ansvarlig for kursene, både pedagogisk og for gjennomføringen. Med rundt 30 års erfaring med opplæring håper jeg å kunne bidra med å videre utvikle kursene ved HBU. I flybransjen brukes det mye nettbasert opplæring og mulighetene for å kunne ta dette i bruk for heismontørene også vil bli en del av jobben min.»

«Jeg er imponert over arbeidsmoralen og kunnskapen blant montørene.»

Han leger til at utfordringen for HBU i tiden fremover blir å utvikle kurs som er i tråd med tiden, både med tanke på nye læreplattformer og ikke minst i disse koronatider.

Hvordan har ditt møte med heisbransjen vært så langt?

«Veldig hyggelig, jeg har blitt veldig godt mottatt. Jeg ser at det er en del likhetstrekk med flybransjen. Begge bransjene har sine «særtrekk», man er godt utdannet, men samtidig er man på en måte låst der man er. Det er ikke så mange andre bransjer som har bruk for den kompetansen man har tilegnet seg. Det er mange heismontører der ute, men det virker som om alle kjenner alle, på samme måte som flybransjen.»

Steinar beskriver utplasseringen hos Kone som gøy og lærerikt ved å kunne se hvordan en heis blir satt sammen fra bunn av. «Jeg visste at heis var innviklet, men at det var så mye som skal stemme og hvor nøyaktig man må være, var jeg nok ikke klar over», sier Steinar og legger til at han er imponert over arbeidsmoralen og kunnskapen blant montørene. Han er takknemlig for hvordan de hyggelige montørene har tatt han imot og forklarte villig vekk:

«Jeg satser på å få være med på noen serviceoppdrag også etter hvert, for å se hvordan den delen er».

Når Steinar ikke skal være å treffe på kurssenteret er han lidenskapelig opptatt av hundesport som han har drevet på med i mange år. «Først noe som heter Agility, hvor man løper på en bane med forskjellige hindre som hunder skal hoppe over eller klatre over. De siste årene har vi trent og konkurrert i gjeting med hundene. Vi har en hunderase som heter Australian Shepherd (Aussie), som er amerikanske ranch-hunder. I konkurransen skal de kunne gjete både kuer, sau og ender. Dette tar selvsagt mesteparten av fritiden min,» forteller Steinar og legger til at han prøver å være så mye som mulig på hytta i Valdres, og slappe av foran peisen med en god bok.

Vi ønsker Steinar lykke til i ny jobb, som svarer med at han gleder seg til å bli bedre kjent med både bransjen og montører rundt omkring.

Tor-Erik Lundberg
Tor-Erik Lundberg
Lundberg er redaktør i fagbladet Heismontøren.

Siste artikler

Støtteuttalelse til Fagforbundets streik i NHO-bedrifter

Heismontørenes Fagforening uttrykker vår fulle støtte til de streikende i Frelsesarmeen og Blindeforbundet og virksomheter som driver innen blant annet asyl, bo- og omsorgstilbud, etter at det ble brudd i meklingen i tariffområdet NHO 453 natt til lørdag 2. november.

NY MASKINFORSKRIFT

Den 14. juni 2023 ble «Regulation (EU) 2023/1230 of the European Parliament and of the Council» vedtatt som erstatning for «Directive 2006/42/EC of the European Parliament and of the Council» og «Council and Council Directive 73/361/EEC». Direktiv 2006/42/EC er maskindirektivet, og Direktiv 73/361/EEC er forskrift om wire, kjeder og kroker.

Individualismen

Som ungdom var jeg uvitende, med en tydelig høyreorientert holdning. Jeg var aldri aktivt involvert i noen politisk organisasjon, men en ting var jeg sikker på; jeg hatet sosialister!

«THE LIFT»

En heis er en svært sikker transportmåte, likevel har flere filmskapere spilt på menneskers frykt for å bli innesperret, paranoia og det paranormale. Dette med filmer som kvalifiseres mer til komiske B-filmer – enn grøssere.
2,494FølgereLik
1,089FølgereFølg
46AbonnenterAbonnér
X